2017. máj 07.

Mai gasztroblog: Spárgakrémleves édesburgonyával

írta: Noll A Nandu
Mai gasztroblog: Spárgakrémleves édesburgonyával

img_9345_1.JPG
A dolog úgy kezdődött, hogy szép zöldspárgát találtam a boltban. És mivel nemsokára egy vega indiai cserediák vendégeskedik majd nálunk, gondoltam, itt az alkalom, hogy fejlesszem vegetáriánus főzőtudományomat.

Ismét beigazolódott az alapmeggyőződésem, hogy krémlevest szinte bármiből lehet főzni, az egyik legkreatívabb műfaj. Történetesen volt itthon egy szép nagy édesburgonyám, így belekerült az is. Jelentem, remek páros.

Apróra vágtam egy nem kis fej hagymát, plusz egy szál újhagymát is, és egy kis vajon illatos-üvegesre pároltam. Utólag belegondolva egy gerezd fokhagymát is bírt volna, így kicsit selymesebb ízű lett. Felöntöttem kb. 1 liter vízzel. A spárgát megmostam, megpucoltam (a szokásos módon: a legalsó pont, ahol eltörik a spárga sípja, az alatt már fás, kidobom). A középső 6-8 centit beletettem a levesbe főni, és a fejeket félretettem. A levest megsóztam. 

Jöhet az édesburgonya: megpucoltam, kockára vágtam. Vagyis inkább negyed karikára. Vajon kicsit kèrgesre pirítottam. A felét szintén beletettem a levesbe főni, a többit félre. 

Kb. 20 perc alatt megpuhult a levesben a spárga, ekkor az egészet botmixerrel simára pürésítettem. Ha nagyon sűrű lett, mehet még bele egy kis víz. Én ezen a ponton tettem bele fűszerként egy kis ezt-azt, de ha valaki a natúr ízeket kedveli, akár simán is elment volna, a hagyma és a vaj maga is megteszi hatását. Én egy fél teáskanálnyi őrölt koriandert és egy nagyobb csipet őrölt szerecsendiót tettem most bele. De kacérkodhattam volna fehérborssal vagy őrölt chilivel, ha kicsit pikánsabbra vágyom, sőt akár indiai fűszerekkel vagy egy kis citrommal is.

Ekkor beletettem a maradék spárgát és édesburgonyát és az egészet utóbbiak kellemes állagának eléréséig főztem (már nem kemény, de még nincs szétfőve).

További lehetőségek a variációkra: vegánok főzzék margarinnal, paleósok kókuszolajjal (vagy kacsazsírral). Krémesebbre vágyók gondolkodjanak tányéronként egy teáskanál tejszínben vagy tejfölben, esetleg kókusztejszínben, de utóbbi viszi az ízét is kissé. Vegetáriánusok vegyenek fontolóra némi sajtot levesbetétnek. Húsevők süssenek ropogósra egy szelet bacon szalonnát vagy vékonyra szeletelt füstőlt sonkát, szintén isteni levesbetétnek.

Jelen állapotában összetevői voltak: kb. 5 dkg vaj, 1 közepes-nagy fej hagyma, 1 szál újhagyma, 1 csokor (500g) zöldspárga, 1 nagyobb édesburgonya, fél teáskanál őrölt koriander, egy nagyobb csipet őrölt szerecsendió, kb. egy teáskanálnyi só.

Mivel a spárga szeretetét a családom nem osztja velem, ezért még nem tudom, pontosan hány adag lett (igazi anyák napi leves, mind az enyééém! :)), kb. 4-re saccolom.

Szólj hozzá

leves recept gasztroblog vegetarianus vegan paleo gasztroNandu laktovegetarianus