2016. feb 02.

Mai gasztroblog: Ázsiai csirkés vagy halas ragu(leves)

írta: Noll A Nandu
Mai gasztroblog: Ázsiai csirkés vagy halas ragu(leves)

Ez az étek a "balkézről főzés" klasszikus példája lett: dobáltam bele, ami eszembe jutott és épp volt itthon. Kétszer is elkövettem, és mind a két ízben (szó szerint is :)) brutál finom lett a végére, persze véletlenül se egyformán. Gyorsan leírom, mielőtt elfelejtem.

Egy jó nagy fakanálnyi kókuszzsíron vagy vajon elkezdtem pirítani:
- 2 kisebb fej apróra vágott hagymát,
- 2-4 gerezd fokhagymát
- a csirkés verziónál az apróra kockázott csirkemellet, kb. 1/2 kilót
- az otthon talált zöldségeket olyan sorrendben, hogy az elején, amit legtovább kell főzni és a végén, amit a legrövidebben. Ilyenek például: bambuszrügy (nálam konzervből), spárga (most épp ebből is üveges volt, de friss jobb), julienne-re (gyufaszálra) vágott sárgarépa, kis darab kápia vagy pritamin paprika apró kockákra vágva, kicsit durvábbra szeletelt erdei vagy csiperke gomba. Stb., stb.
- a halas verziónál egy jó nagy maréknyi garnélarákot, kagylóhúst (nálam fagyasztott volt itthon), és kb. 20-25 deka szálkátlan, fehér húsú tengeri halfilét, ami nem szennyvízen nevelt pangasius, hanem valami jobb féle.

Ekkor már gyorsan kellett dobálni, hogy még a fűszereket is tudjam picit pirítani, mielőtt leég és fel kell önteni vízzel. Ha nem győzöd, vagy jobban szeretnéd lepirítani az egyes összetevőket, akkor nyugodtan vedd ki az előző "kört" és pirítsd külön a következőt. Wokban is biztos jól lehet ezt csinálni.

A fűszerek:
- ha szereted a csípőset, akkor egy púpos teáskanálnyi zöld curry paszta, ha nem, akkor ne tegyél bele, mert ez adja a brutális faktort. :)
- 2 teáskanál galangal gyökér por (friss is lehet, de én port tartok itthon)
- 1/2-1 teáskanál kaffir lime por (szintén jobb a friss, de... )
- ha nem tettél bele zöld curry pasztát, akkor mértékkel egy kis chili vagy chayenne, amennyitől még pont nem csíp
- 1/4 teáskanál frissen őrölt bors vagy fehérbors
- 1 szál indiai citromfű (elhagyható, de finom)
- SÓ ízlés szerint

Kicsit még pirítottam, hogy kijöjjön a fűszerek íze, illata, aztán felöntöttem kicsit több vízzel, mint amennyi ellepi. Ha levesnek szánod, akkor több, ha főételnek, akkor kevesebb víz dukál. Az enyém valahol a kettő között sikerült. Ahogy rotyogni kezdett, beletettem még két kicsi (vagy egy nagy) apróra kockázott paradicsomot és a halas verzióba egy citromkarikát. Nem kell sokáig főzni, különösen a halasat, hogy ne szottyosodjon össze, csak épp főjenek át a hús-/halfélék.

Van, aki ezen a ponton édesítené is valamivel, de én nem tettem, mert szeretem, ha kicsit savanykás/sós.

Amikor megfőtt, elzártam alatta a lángot és beleöntöttem egy jó deci kókusztejet. Sűrűt, fehéren krémeset, nem porból valót.

A végén egy kis korianderzölddel koronáztam. Legjobb a friss, csak úgy a tetejére vagdosva, de ha paszta vagy száraz van itthon, akkor az utolsó rottyantás előtt belekeverem. A friss snidling is nagyon finom a tetejére.

Ha bárki kérdezné, hogy lehet az, hogy nálam "balkéznél" is van ennyi egzotikus fűszer, hát, istenem, szeretem az ázsiai konyhát. A Vámház körúti Ázsia boltban szoktam bevásárolni (http://www.azsiabt.hu).

Érdemes több verziót kipróbálni. Nekem az első csirkés és jó csípős lett, a második halas és enyhe. Majdnem ugyanaz van benne, mégis teljesen más ízű.

 

 

Szólj hozzá

leves recept gasztroblog halas paleo husos low carb dietas alacsony szenhidrat fogyokuras gasztroNandu