2017. sze 03.

Mai gasztroblog: szülinapi paleo lime torta

írta: Noll A Nandu
Mai gasztroblog: szülinapi paleo lime torta

img_1812_1.JPG

Mivel az idei szülinapom egy szigorú paleózós életszakaszomban ért, megalkottam életem első full paleo lime tortáját. A lime avagy zöldcitrom torta 2002 óta a gyengém, amikor is Floridában jártam az első AquaNatal tanfolyamomon és alkalmam nyílt a helyi specialitás, a key lime pite megkóstolására. A key lime a zöldcitromok egy kisebb gyümölcsű, édesebb ízű fajtája, azonban sima lime is megteszi helyette. Cukros-lisztes változatot már többször sütöttem, de paleót most először. A minőségellenőrzést elvégző baráti-családi asztaltársaság tanúsága szerint finom lett.

A "tésztát" elvileg sütés nélkül is el lehetne készíteni tojás nélkül, de én most ebbe tettem tojást, ezért meg is sütöttem.

Hozzávalók (10-12 szeletes torta):

200g darált mandula (100g is elég)

100g pekándió durvára darálva

200g aszalt szilva (vagy datolya)

csipet só

1 teáskanál vanília por vagy kivonat

2 tojás (1 is elég) vagy "lenmag tojás" (=1 evőkanál őrölt lenmag 2 evőkanál vízzel elkeverve)

Az aszalt szilvát egy órára langyos vízbe áztattam, majd a vizet leöntve róla a pekándió után küldtem az aprítógépbe. Az eredmény egy ragacsos-darabos massza, ami már így is jó lett volna sütemény aljnak. Én azonban még beletettem két tojást és a darált mandulát, sót, vaníliát. Utólag azt látom, hogy kicsit vastag lett így az alja, elegendő lenne 100g mandula és 1 tojás is. A masszát sütőlappal bélelt tortaforma aljára nyomkodtam és 15 percig 180 fokon sütöttem. Ilyen lett:

img_1808.JPG

Ezután a krém következett:

2 érett avokádó

1/4 bögre kókuszolaj

1/3 bögre lime-lé (3 nagyobb lime leve, mínusz amit felszeleteltem díszítésnek)

150g (1 bögre) natúr kesudió legalább 2-3 órát áztatva, leöblítve

1 400ml-es kókusztej konzervből a kókuszvizet leöntve csak a kókusztejszín

1/2 bögre por eritrit (vagy megfelelő mennyiségű stevia, méz stb., ami belefér a diétádba)

1-2 lime reszelt héja

csipet só

1 teáskanál vanília por vagy kivonat

1 csomag instant zselatin

Az avokádót, a kókuszolajat és a lime-levet botmixerrel simára összeturmixoltam. A kesudiót szintén botmixerrel pépesítettem. A kókusztejszínt habbá vertem. Az egészet összemixeltem az eritrittel, a zselatinnal, sóval, vaníliával, lime-héjjal. Szép sűrű, sima massza lett. Megkóstoltam, szükség szerint steviával utánaédesítettem. Rákanalaztam a torta aljára, elsimítottam és behűtöttem, hogy a zselatin megkössön.

img_1809.JPG

Végül elkészítettem a csokimázat:

1 érett avokádó

2 evőkanál kókuszolaj

2 púpozott evőkanál édesítetlen kakaópor

kb, ugyanennyi eritrit

Mindezeket simára turmixoltam és a már kissé megszilárdult krém tetejére simítottam. Félbevágott lime karikákkal díszítettem.

pAz eredmény egy kalóriabomba, talán még ketogén diétában is elmenne, mégsem hizlal, mivel alacsony a szénhidráttartalma. Persze előtte-utána sem kell szénhidrátos főételt enni... :)

További lehetséges verziók: csokimáz helyett lime-héjjal ízesített kókusztejszín a tetejére, illetve a krémből az avokádó-kesu-kókusztejszín hármasból az egyik (bármelyik) tetszőlegesen kihagyható.

fullsizerender_1.jpg

 

Szólj hozzá

recept gasztroblog vegetarianus paleo low carb dietas alacsony szenhidrat gasztroNandu